Wydawnictwo: AA
Opracowanie zbiorowe
Format: 240 x 330 mm
Liczba stron: 160
Oprawa twarda
159,00 zł z VAT
Brak w magazynie
Wydawnictwo: AA
Opracowanie zbiorowe
Format: 240 x 330 mm
Liczba stron: 160
Oprawa twarda
Brak w magazynie
Wspaniała monografia przedstawiająca najsłynniejsze cudowne ikony – cudowne nie tylko ze względu na ich wielką artystyczną i duchową wartość, ale przede wszystkim na związane z nimi nadzwyczajne, niewytłumaczalne zjawiska, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. mirotoczenia – wydzielania przez ikony cudownego oleju (miro), niejednokrotnie posiadającego uzdrawiające właściwości. Mamy tu przedstawioną historię ikonopisarstwa, najważniejsze rodzaje i techniki pisania ikon. Opisano też znaczenie symboli i atrybutów przedstawionych na ikonach, ich kolorystykę i symbolikę wykorzystanych barw, kanon ikonograficzny, najsłynniejsze szkoły pisania ikon i ich największych twórców. W książce znajdziecie przede wszystkim szczegółowe opisy najsłynniejszych cudownym ikon oraz związanych z nimi niezwykłych zjawisk – mirotoczenia, samoodnawiania się, upomnieć, przepowiedni, uzdrowień. Dzieło wzbogacono też o słownik terminów technicznych dotyczących sztuki pisania ikon i ich historii.
Książka podejmuje wciąż mało znane w Polsce zagadnienie „płaczących ikon”, z języka rosyjskiego zwanych „mirotoczącymi”. To niezwykła problematyka, z pogranicza historii sztuki, ikonografii i mistyki, związana z cudownym wydzielaniem wonnego oleju lub łez przez święte ikony, znana w historii duchowości zarówno wschodniej, jak i zachodniej. Publikacja stanowi niezwykle interesujący materiał omawiający to zjawisko oraz prezentujący najważniejsze dla kultury rosyjskiej ikony na przestrzeni wieków. Zawiera także cenne informacje na temat historii ikony, techniki jej przygotowania i najważniejszej ikonografii, omawiającej zagadnienie symboli, atrybutów, kolorystyki i kanonu przedstawień. Książka analizuje i prezentuje cenne przykłady najważniejszych rosyjskich szkół ikonograficznych, gdzie powstawały ikony, począwszy od tradycji staroruskiej aż po czasy nowożytne. Publikacja stanowi prawdziwą kopalnię wiedzy na temat ikon rosyjskich, zarówno treściową, jak i ikonograficzną, niezwykle interesującą dla polskiego czytelnika, żywo zainteresowanego tą tradycją malarską.
ks. prof. zw. dr hab. Andrzej Witko
Instytut Historii Sztuki i Kultury
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie